Opgeklopte melk.
Je wordt genept waar je bij staat!
Dagelijks word je bestookt met gladde verkooppraatjes, flitsende reclamecampagnes en achtervolgende banners. Gemaakt door reclamebureau’s zoals wij zelf zijn.
Rutger Elst.
Identieke producten.
Maar wat als je product volledig identiek is aan het product van je concurrent én dat dit zelfs wettelijk is vastgelegd?
Onlangs keek ik naar een uitzending van De Keuringsdienst van Waarde op NPO3 over Babyvoeding
Misschien heb je het programma wel eens gezien. Verslaggevers gaan op onderzoek uit en stellen confronterende vragen over allerlei vage beweringen die leveranciers van consumentenproducten doen. Deze aflevering was erg interessant omdat de wisselwerking tussen positionering en prijsniveau duidelijk zichtbaar werd gemaakt.

Positionering en prijsniveau.
Deze uitzending ging over flesvoeding voor baby’s.
Wat er in een pak babyvoeding zit is wettelijk bepaald en is voor elk merk gelijk. Toch kost een A-merk, zoals Nutrilon, een dikke 15 euro terwijl je voor een ‘B-merk’ slechts 7,50 euro aftikt.
Als marketeer en vader van twee kinderen gaan daarvan mijn oren spitsen. De enige reden waarom ik, en met mij vele andere (aanstaande) vaders en moeders, dacht een A-merk te moeten kopen is omdat ik alleen het aller- allerbeste wil voor mijn kinderen.
Melkkoe
Je hoort de kersverse vader/moeder die voor het schap in de winkel staat al denken: ‘Als het A-merk 15 euro kost dan zal het product dat de helft minder kost vast kwalitatief veel minder zijn…’ En dat is precies wat de marketeers van Nutricia je willen doen geloven.
Hetgeen je extra ontvangt bij een A-merk is surrogaat veiligheid. Mijn stelling is dat wanneer het prijsverschil niet zo groot was, ouders wellicht eerder zouden kiezen voor een B-merk.
Opgeklopte melk of gebakken lucht. Maakt niet uit. Het voelt veilig voor ons kindje!
Goede reclame
Men koopt wat men gelooft. Het is dus helemaal niet gek om eens kritisch naar je prijsniveau én positionering van je bedrijf, product of dienst te (laten) kijken.
Wil jij ook aan je merk bouwen?
Wij helpen je graag bij het onderzoeken van de unieke eigenschappen van je organisatie. Het kiezen van een archetype en de invulling ervan zorgt voor duidelijkheid. Je zult merken dat je hierdoor meer focus kijgt en consequenter wordt.