Wat is een merkbelofte?

Met een merkbelofte geef je de essentie aan wat je als merk beweegt. Mensen kunnen verbinden zich emotioneel met deze belofte en voelen zich daardoor aangetrokken tot je merk. Vaak is het een diepere betekenis die waarde met zich meebrengt.

Door: Rutger Elst.

Waarom een merkbelofte?

Vanwege de verzuiling, de opkomst van internet en de technologische ontwikkeling zijn er steeds meer keuzes die we kunnen maken en stromingen waar we bij willen horen.
Was je vroeger Katholiek dan ging je naar een Katholieke basisschool, de katholieke sportvereniging, je stemde CDA en keek je naar de KRO (Katholieke Radio Omroep) op TV. Je leven was, een beetje overtrokken, alvast uitgestippeld.

Tegenwoordig is er geen ‘standaard’ meer en kun jij je leven indelen zoals je wilt. Wil je als merk opvallen dan zul je een keuze moeten maken waar je voor staat. Hoe duidelijker je uit waar je voor staat, hoe makkelijker er voor je gekozen wordt. Wat je belofte ook is!

5 interessante merkbeloftes.

Cooblue = “alles voor een glimlach”

Klaverblad
=  “Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder”

Nike
= “Just do it!”

Apple
= “Think different”

Grolsch
= “Vakmanschap is meesterschap”

De belofte waarmaken.

Een merkbelofte komt niet zomaar uit de lucht vallen. Vaak zien we dat er in organisaties al een intrinsieke motivatie schuilt. Nooit vastgelegd maar wat door de tijd heen wel ‘de standaard’ is geworden. Deze motivatie is de ideale basis om je merkbelofte mee te ontwikkelen.

Waar moet een belofte minimaal aan voldoen?
– authentiek
– realistisch
– begrijpbaar

Belofte maakt schuld!
Je wilt natuurlijk een langdurige en wederkerige relatie met je klant, personeel en leveranciers. Dit doe je door vertrouwen te winnen en te behouden. Een belofte moet dus wel bij je passen, realistisch zijn en worden begrepen. Doe je dit niet goed dan wordt je er direct op afgerekend. Kies dus bewust!

Wil jij ook aan je merk bouwen?
Wij helpen je graag bij het onderzoeken van de unieke eigenschappen van je organisatie en het ontwikkelen van een merkstrategie (merkbelofte en merkverhaal). 

Wil je meer weten over dit onderwerp?
Get in touch.

Lees onze andere blogs.

Een kachtige merknaam in 5 stappen

Blog. Reclamebureau. naamcreatie. Positionering. Merkstrategie. Concept.

De kracht zit ‘em in onze cultuur

Blog. Mediavormgeving. Almelo. Werkgeversschap. Identiteit.

Opgeklopte melk

Blog. Positionering. Merkstrategie.

Identiteiten: hoe wil jij onthouden worden?

Reclamebureau. Strategie. Positionering. Merkstrategie. Art-direction. Ontwerp.

Geef karakter aan je merk!

Archetypen. Blog. Almelo. Strategie. Positionering. Merkstrategie. Concept.

Merkbelofte!

Almelo. Merkbelofte. Blog. Strategie. Positionering. Merkstrategie. Rebranding. Ontwerp.
Rutger

Samen krachtig
werk creëren?

Wij zijn er van overtuigd dat het altijd beter of anders kan.
Wil je sparren over je huidige uitstraling van je organisatie? Spreek je nog wel de juiste doelgroep aan? Of sta je in de startblokken om je bedrijf of merk te lanceren?
Allemaal goede redenen om eens een kop koffie met elkaar te drinken.
Wat is jouw vraagstuk?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
ontdekt creëert verbindt
© 2024 Kracht concept & creatie