Een krachtige merknaam in 5 stappen.

Jij wil jouw bedrijf of organisatie goed neerzetten. Logisch. Hiervoor heb je een lekkere merknaam nodig. Maar wat is een goede naam? Dat ga ik je vertellen. In deze blog vind je 5 stappen die jou helpen een krachtige merknaam te bedenken.

Nick Dozeman.

Reclamebureau. naamcreatie. Blog. Positionering. Merkstrategie. Concept.

1 - Kort, korter, mand.

Korte namen zijn makkelijker te onthouden, te spellen en uit te spreken. En, als ontwerper, word ik er erg blij van. Het is namelijk een stuk makkelijker om mee te werken.

2 - Begrijpelijk.

Wees duidelijk. Laat je doelgroep niet gokken waar de naam voor staat. Vooral afkortingen zijn heel moeilijk te onthouden. Terwijl het juist de bedoeling is van afkortingen om wel makkelijk onthouden te worden. Toch?! Vooral afkortingen zonder klinkers zijn lastig. Niet doen dus!

Uitzondering
Afkortingen mét klinkers voelen niet als een afkorting. Wist jij dat onderstaande merken afkortingen zijn?

  • Hema (Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam)

  • Conimex (Conserven import en export)

  • Duo Penotti (Klinkt Italiaans, maar is oer-Hollands. Het is een samenvoeging van Peeters Noten Industrie)

Zie je?
Het kan soms heel simpel zijn. Verder betekenen bovenstaande merknamen niets, maar ze zijn wel wereldberoemd in Nederland.

3 - Krachtig.

Kies een naam die verbonden is met de behoeften van je doelgroep of de waarden van je bedrijf of onderneming. Ga er even lekker voor zitten. Bakkie d’r bij… en speel met je gedachten. Zo verzin je een geniale merknaam. Het is echt geweldig om te doen.

Enkele voorbeelden waarbij er gebruik wordt gemaakt van krachtige verbindingen:

  • Twitter (het geluid van vogels (tweet) voor het sturen van korte berichten naar elkaar)
  • Amazon (afgeleid van de Amazone (de grootste rivier ter wereld), als de grootste webshop ter wereld)

4 - Makkelijk uit te spreken.

Bedenk een naam die je zonder twijfel kan uitspreken in de taal van je doelgroep. Denk jij groot? Houd dan rekening met verschillende talen en de uitspreekbaarheid van je merknaam.

Tip: Als een naam uit meerdere woorden bestaat is het krachtig dat dat die woorden met dezelfde medeklinker beginnen. Bekt niet alleen goed, het onthoudt ook makkelijk.

5 - Verrassend.

Voor een saaie naam komen we ons bed niet uit. We worden elke dag overspoeld door namen. Een beetje opvallen in je branche is dus echt wel nodig. Durf! Toon lef. Wees opmerkelijk.

Maar wacht!

Voordat je verder gaat en je nieuwe naam de wereld in slingert, is het goed om te controleren of deze nog beschikbaar is.

Dit kun je checken bij het BOIP-merkregister. Zo voorkom je mogelijk een hoop gedoe. Is jouw geniale merknaam nog beschikbaar? Dan heb je het volgende obstakel. De domeinnaam. De kans dat een .nl of .com-domein is ingenomen is groot.

Huilen? Paniek? Nee, hoor!
Probeer eens een domeinnaam samen te stellen door creatief te zijn. Zet bijvoorbeeld eens het product of dienst achter je merknaam.
Dat doet wonderen! 😉

Tip: hoe korter de domeinnaam, hoe beter!

Wil jij ook een merknaam die blijft hangen bij je doelgroep?

Neem contact met me op. Gaan we er samen voor zitten.

 

Wil je ons eens uitproberen?
Get in touch.

Lees onze andere blogs.

Een kachtige merknaam in 5 stappen

Reclamebureau. naamcreatie. Blog. Positionering. Merkstrategie. Concept.

De kracht zit ‘em in onze cultuur

Identiteit. Blog. Mediavormgeving. Almelo. Werkgeversschap.

Opgeklopte melk

Blog. Positionering. Merkstrategie.

Identiteiten: hoe wil jij onthouden worden?

Reclamebureau. Strategie. Positionering. Merkstrategie. Art-direction. Ontwerp.

Geef karakter aan je merk!

Blog. Almelo. Archetypen. Strategie. Positionering. Merkstrategie. Concept.

Merkbelofte!

Blog. Almelo. Merkbelofte. Strategie. Positionering. Merkstrategie. Rebranding. Ontwerp.
Rutger

Samen krachtig
werk creëren?

Wij zijn er van overtuigd dat het altijd beter of anders kan.
Wil je sparren over je huidige uitstraling van je organisatie? Spreek je nog wel de juiste doelgroep aan? Of sta je in de startblokken om je bedrijf of merk te lanceren?
Allemaal goede redenen om eens een kop koffie met elkaar te drinken.
Wat is jouw vraagstuk?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
ontdekt creëert verbindt
© 2024 Kracht concept & creatie