Het belang van een sterke identiteit!
We hebben het er vaak over, maar wat is nu een identiteit?Het is het geheel aan kenmerken dat jou, je bedrijf of merk uniek maakt qua uitstraling.
Belangrijk detail: Daar waar jij met je bedrijf voor staat: dat moet het uitstralen.
Door: Kirsten Rothman.
En hoe werkt dat nou precies?
Bij kracht gaan we het liefst, in een ideale wereld, als volgt te werk:
• Ontdekken: wie ben je en wat beweegt je? Pas als we je écht kennen kunnen we aan de slag om het karakter van je bedrijf om te zetten naar een ontwerp.
• Creëeren: zodra we weten hoe je bedrijf of merk in elkaar steekt en we samen een merkkarakter voor je hebben bepaald, gaan wij aan de slag met de visuele vertaling daarvan. Iets simpels als vormen, kleuren en beelden zijn cruciaal voor de juiste vertaling van jouw karakter. Stel je toch eens voor dat het logo van Nivea in knalrood en zwart ontworpen zou worden?
• Verbinden: het leuke aan dit alles is: zodra jouw identiteit (dus je positionering én je visuele vertaling hiervan, omgezet in een logo, huisstijl en diverse communicatiemiddelen, zoals een website, brochures, advertenties en dergelijke) is bepaald: dan ga je jouw ideale klant bereiken. want zij voelen zich bij je thuis!

Valkuilen.
Een identiteit bestaat niet alleen uit een passend logo. Denk ook aan je gehele huisstijl: visitekaarten, briefpapier, enveloppen, website: alles moet op elkaar zijn afgestemd.
Als je het écht goed wilt doen, laat je ook een huisstijlhandboek maken, zodat iedereen binnen je organisatie en externe leverancier weten wat de regels zijn binnen het speelveld.
Je nieuwe identiteit moet vervolgens omarmd worden door de iedereen binnen je organisatie. Want hoe spreken jullie de klanten aan. Met ‘u’, of ‘je/jij’? Hoe nemen jullie de telefoon op en welke taal ‘spreek’ je op je nieuwe website?
Wij kunnen je helpen met een brandbook, waar al deze regels in staan. Een makkelijk naslagwerk voor alle collega’s!
Een identiteit is overigens nooit af, het leeft. Blijf daarom altijd kijken of de gekozen weg nog steeds bij je past en stuur bij waar nodig!

Het belangrijkste.
Uiteindelijk is het allerbelangrijkste van een nieuwe merkidentiteit dat het bij je past. Daarom is juist een positionerings-sessie belangrijk. Buiten dat: ga dit traject aan met een bureau dat bij je past, waar je je thuisvoelt. Het is best een intensief traject, waarbij je samenwerkt om tot een nieuwe identiteit te komen, dus de ‘klik’ is hier belangrijk.
Ben je benieuwd hoe wij dit doen? Maak gewoon eens een afspraak, vrijblijvend. Dan leren we elkaar een beetje kennen en vertellen we je graag hoe we te werk gaan.