Een typisch voorbeeld van een ‘Rebel’ is Red Bull. Dit merk zoekt graag de grens op: sponsoring van extreme sporten, stijgen met een ballon naar de dampkring en geven een 17 jarige racetalent een stoeltje in de Formule 1. Allemaal voorbeelden van rebels gedrag. De tegenhanger van Red Bull is Mercedes: ook een F1 team, maar ze zullen nooit een 17-jarig achter het stuur zetten. Zij kiezen ervoor zichzelf te profileren als de ‘Leider’.
Het WNF en Greenpeace. Twee merken met eenzelfde doel (natuur beschermen) met een compleet andere invulling van hun karakter. Het WNF kiest als ‘Wijze’ de weg van de dialoog en de cijfers, Greenpeace staat als een ‘Held’ op de barricade, moedig en op zoek naar confrontatie!
Wij geloven dat, door keuzes maken en consistente communicatie je een specifieke doelgroep aanspreekt. Je doelgroep weet waar je voor staat én als je net iets meer levert dan verwacht creëer je zelfs fans of ambassadeurs. Klanten kopen immers niet alleen je product of dienst maar willen zich kunnen associeren met je merk.
Wil jij ook aan je merk bouwen?
Wij helpen je graag bij het onderzoeken van de unieke eigenschappen van je organisatie. Het kiezen van een archetype en de invulling ervan zorgt voor duidelijkheid. Je zult merken dat je hierdoor meer focus krijgt en consequenter wordt.